Sunday, February 15, 2015

limit sabar

ujian.

banyak ujian hidup kita ni.
Semuanya ujian..
Suka,gembira..duka,sedih..
Jangan kata ketika duka, ketika dilanda musibah sahaja ujian.
Tapi, saat kita gembira, saat disayangi juga ujian.
Ujian kekuatan iman kita padaNya.
Selalu..
Dikala duka kita berdoa, mohon kepada Allah.
Mohon moga kita dapat keluar dari masalah tu.
Moga Allah bagi kegembiraan, kesenangan dan apa yang kita nak.
Tapi..
Bila Allah bagi tu, biasa la manusia xpernah cukup.
Meminta lebih dan lebih lagi tanpa reti bersyukur,
Atau...terus melupakan Allah.
Jauh dari Allah ujian yang paling buruk buat kita.
Allahurabbi..

Kadang2 rasa takut..
Ya, Alhamdulillah sejak akhir2 ni banyak bahagia Allah bagi kat aku.
Kadang2 benda yang kita tak pernah terfikir akan dapat, akhirnya dapat.
Rasa xpercaya..macam mimpi. Macam dalam novel.
Tapi,tu la.. kuasa Allah yang mengizinkan segala sesuatu.
Rasa syukur teramat.
Tapi risau andaikata ini satu ujian jua.
Nak tengok samada kita usaha x nak jaga kebahagiaan Dia bagi tu,
Tahu rasa syukur x? Reti nak bersabar x?
Ofkos la bukan 100% Dia bagi dengan perfect,segalanya lengkap untuk kita.
Sometimes Dia bagi jalan dulu..bagi asas dulu.. bagi deposit dulu la kira.
Nak tengok kita sabar ke tak..
Analoginya, kita nak buat rumah yang besar, cantik, exclusive yang design tak sama dengan rumah orang lain.
Mula2 mesti la kena ada tanah dulu. Dah ada tanah tu, kira dah nampak impian kita.
Nampak rumah yang kita idam2 kan tu.
Tapi jangan expect hari ni kau ada tanah tu, esok kau celik mata tengok rumah idaman kau dah siap.
Banyak step yang perlu dilalui.. yang penting usaha dan paling penting SABAR!
jangan risau,dia dah bagi jalan..dah kenalkan kita dengan sesuatu tu, Dia akan bagi kesudahannya..doa moga kesudahan yang baik. Mungkin ini bukan masanya lgi.
Mungkin masanya sikit lagi,,, esok ke, atau seminit lagi ke.
DIA nak test, nak tengok kau sabar ke x., rezeki tu mana tahu 1 saat lg, tapi sebab kau tak sabar, quite sekarang, terus tak dapat apa yang nak.
Sekali lagi kuncinya ialah SABAR.
sabar dengan Allah tak ada limit. Dengan manusia boleh la.
selalu kan kita dengar orang cakap, aku ni dah lama bersabar, tapi ni dah lebih ni, sabar aku pun ada hadnya..sampai masanya pecah jugak.
tapi, takkan kita nak cakap gitu dengan Allah kan?
Siang malam doa pada Allah, nak sesuatu tu..nak putih ke, sebab dari kecik hitam.
tapi 24tahun, macam tu jugak, terima jela, ada sebab Allah jadikan kau gelap.
terima dengan redha, dan sabar dengan penuh keyakinan.
disebalik duka ada bahagianya..

Syukur atas segalanya..musibah atau kebahagiaan.
Segalanya kita yang handle. Kita yang bawa situasi tu ikut mana kita nak.
Kalau nk bawa musibah tu pada jalan negatif, negatif la jadiknya..
Kebahagiaan pun sama. Depend pada kita pandai x nak guna bahagia tu.
Kalau rasa bahagia tu buat kita lupa Allah, rugi..
Musibah, tapi buat kita makin dekat dengan Allah, hebat..

So..pandai2 la kita untuk menilai sesuatu tu.
Tengok semuanya dari sudut positif untuk jadi positif.
Selalu kita cakap,Allah dah aturkan segalanya untuk kita.
Tak perlu fikir sangat.. tapi bila realiti,susah juga nak hadapi.
Kita seolah2 nak tahu nasib kita dimasa hadapan.
Asyik fikir apa nasib aku nanti, apa akhirnya nanti, dapat ke x ya..
Tapi progress nk menuju kepada yang kita nak tu tak jalan apa2.
So, how nak capai kan?
Allah sediakan apa yang kita dah usaha.., Dia Maha Mengetahui.

Moga dikuatkan hati kita semua.. sabar menunggu...
Menunggu kebahagiaan hakiki..ada hanya di syurgaNya abadi..

Monday, February 2, 2015

ya ke duit bukan segalanya

Ramai orang kata duit bukan segalanya..
Aku setuju yang duit bukan segalanya.. sebab banyak lagi benda lain yang penting. Yang boleh dikatakan segalanya untuk kita.
Macam family.kawan. kasih sayang.

tapi.. adakah dengan itu menunjukkan duit tu tak penting?
tidak...duit penting untuk kita.
tak payah rasa materialistic kalau kita rasa kita suka duit..
Orang lain tak tahu la..
tapi kalau bagi aku..duit sangat penting.
pertama mestilah untuk memastikan kelangsungan hidup kita.
kat dunia ni semua kita nak pakai duit..bukan pakai air liur semata.

ramai tengok duit dari sudut negatif je.. duit, kaya maknanya kau kejar dunia,,
gitu la persepsi orang..
orang kerja dari pagi sampai pagi esok kata pentingkan dunia semata..
mana tahu? Niat orang kita tak tahu... sebab kau tak ada apa, mengata la orang yang kaya tu kan.. setiap orang nak pakai duit tu ada alasan tertentu..

Ramai yang tak cuba nak lihat duit dan kekayaan tu dari sudut positif..
Dengan duit apa benda yang kita boleh buat..y positif..
bantu orang.. sedekah..itu yang ramai nak sekarang..
Memang duit bukan segalanya..
tapi duit boleh membeli, mendapatkan segalanya..
apa sahaja yang kita nak.
nak bantu mangsa banjir, nak bagi sumbangan kat negara yang berperang, dilanda musibah, nak tolong saudara2 yang dalam kesusahan,sakit perlukan duit untuk operate segala..
so...kita perlu duit dan kaya. Islam sendiri tak larang kita kaya, tak larang kita nak cari duit banyak2..
tapi...yang tak bolehnya, kejar duit sampai lupa Dia yang memberi duit tu.
kita tengok orang barat yang ramai kaya..hebat.. kita segani.. dorang ada kuasa.,
Orang islam pun kena macam tu.. kaya, boleh bantu orang, hebat..boleh bagi pengaruh.
Baru nampak Islam tu gah.. agama yang hebat..
kalau tak Islam di sinonimkan dengan kemunduran, jumud.. tak terima perubahan..
kita perlu menerima perubahan untuk sama2 bersaing dengan orang lain.
kalau tak, ketinggalan,, apa orang luar buat kat kita, kita tak tahu..
tapi tetap..letak Allah no1.. insyaAllah tak akan sesat walau secanggih dan semoden mana pun kehidupan kita time tu..

saja la bercakap pasal duit, sebab duit ptptn belum masuk, semua makan meggi., k, bye

Sunday, February 1, 2015

baiknya Engkau

Malu..
kita tak lah berbudi berbahasa sangat dengan orang tu..
tapi dia tetap memberi..
melimpah bagi macam-macam kat kita,
kejap hantar makan, baju, buku, ps la..

Macam tu juga dengan Allah..
Dalam sehari berap kali kita minta nak udara, air, makan..
Dia tetap bagi walau kita tak minta..
baik sangat2 Dia kan?
Meski rasa diri sangat tak layak..penuh dengan dosa..
tapi Dia bagi jugak..
malu padaNya, pada diri sendiri.

Macam tu lah kita, manusia.. sentiasa lupa, alpa..
Kita mengharap sesuatu, berharap Allah bagi je..
usaha mungkin ada, tapi dalam masa yang sama tak rasa nak balas budi itu..
kalau dengan manusia, orang berbudi kita berbahasa,
kalau dengan Allah pulak?
ofkos laa...bertingkat2 lagi bahasa kita kena balas..
dengan? Banyak cara..
tinggal laranganNya, buat yang Dia suruh..
usaha sedaya upaya nak suruh Allah redha..

sayang....berjuta kali sayang..
kalau lengkap semua, kita dapat semua yang kita nak..
tapi selalu lupa nak balas..
dahlah diri tak layak pun dapat sebenarnya,
tapi atas dasar ihsan, doa mak ayah, doa orang2 soleh..kita dapat..
amatlah sombong lagi bongkak kalau selepas tu tak rasa nak bersyukur..
tak rasa sedikit pn di hati..baikNya Dia..

Waktu senang lupa Allah, mungkin biasa bg manusia sekarang,
tapi kalau time susah pun lupa Allah..lagi lah melampau..

ucapkan syukur pada Allah atas segalanya..
Jadikan kami semua hamba-hambaMu yang sentiasa cukup dan tahu syukur..

Internet

Dah lama tak lepak Cyber Cafe (CC). Now aku dekat CC. best lepak sini. Terasa keremajaan disini. Pagi2 ni tak ada orang sangat. Budak2 sek...