Sunday, January 22, 2012

Resepi Biskut Cornflakes rangup

saja nak share cookies nie..
cornflakes aka emping jagung cookies..
aku memang dari kecik smpai skrang giler cornfalkes..
raya wajib buat biskut cornflakes.. skrang xtunggu raya dah..
xtentu masa..ikut rasa nak n ad bahan..blh buat..

mula2 nak bagi bahan2 dulu..tapi aku xdelah skema sangat dari segi bahan sukata..
agak2 la kan..bahan2 ni ad ambx dari 1 blog gak..tapi lupa kat mana.. aku adjust sikit2 ikut citarasa aku

bahan:
1cawan mentega (guna je ape2 jenis pun)
2 cawan tepung gandum
1 sudu baking powder
3/4 cawan gula perang (tapi atas tahap kemanisan korang..kalau suka manis,lebihkan, kalau xsuke,kurangkan..aku tambah sikit susu pekat..nak bagi rasa manis susu)
cornflakaes secukupnya... (suka hati la nk letak banyak mana..tapi pndai2 la agak..jgn smpai cornfalkes 2 kotak plak..

*(sukatan kat atas ni,xsmpai  30bijik kot..bergantung pada saiz y dibentuk.. jadi kalau nak buat banyak,gandakan sukatan tu.. 2 cawan mentega,4 cawan tepung n y len2 pun.)

cara2:
pukul mentega,gula sampai kembang..pas2 masukkan gandum,baking powder n cornflakes..
dan???? siap lah.. kacau2.. sudukan dalam loyang..pas2 bakar dalam 15-20minit.. dia akan mengembang..so,just sudukan..pas2 dia akan membesar n meleper sendiri... tunggu sejuk dulu.. sebab masa panas mmg rasa mcm rapuh or xmasak..bila dh sejuk ok je..rangup.. nak2 kalau campur cornflakes..

sangat2 mudah kan..semua blh buat..biasa kalau 1st time buat xjadi..aku pun cam tu gak dulu..
tp ak jenis suka try n error.. pas2 try..try..smpai jadi..nak buat ni atas kretvt masing2..
kalau xsuka cornflakes,letak coklat chip,badam ke..ape2 je.. sukatan pun..aku xsuka terlalu mengikut resepi.. atas citarasa kita n kretiviti kita nak mengolah resepi ikut kesesuaian.. resepi ni mmg sesuai untuk sape2 y suka ringkas,sedap,n malas mcm aku.. xsuka prepare barang banyak2..timbang la.. oh 1 lagi..lupa esen vanila..aku xletak..sebab tu xingt..sebab aku xsuka bau tu..(makan je kalau ad esen vanila,tapi kalu wat sndiri,aku xletak)... ok,selamat mencuba..

blur..sebab ambx bawah al-nur misbah..hihi.. xcantik pun..ak xpndai bab2 kekemasan,hias2.. kena blaja ni..

No comments:

Pathetic

Our pathetic life.  or its just my pathetic life. Sadness. Embarassment. Its a repeated feeling. The same feeling. Same Ending. Without the ...