Tuesday, August 16, 2011

cerita ramadhan part1..

assalamuaikum w.r.b.k.t..


seminggu gak x update blog.. bz skit..atau buat2 bz??hahhaa.. campur nga malas sekali.. xpun time semangat nk menulis..tetibe dtg makhluk Allah..borak2..buat keje ke..xpe lah.. ;-)


alhamdulilah..dah 15ramadhan kite.. dah separuh ramadhan.. dh memasuki fasa mafgfirah..pengampunan dari Allah.. tinggal lebih kurang 14 hari lagi ramadhan nk tinggalkan kita.. huhu.. ntah ape pengisian aku selama 15hari ni..xtau nk cakap.. hrap2 diterimaNya wlaupun sedikit..amin.. n moge untuk hari ke16-29 diberi kekuatan y lebih lagi untuk berdating dengan ramadhan al-mubarak ini dengan aktiviti2 y diredhaiNya.. :-) boleh buang sifat malas..nk tdo lebey semua tu.. hohohoho..

citer2 sepanjang bulan puasa nie.. hehhee.. alhamdulilah..ade bende y heppy.. ade jugak sedih2..
puasa ke4 best gilerr..balik umah..hahha//dpt berbuke nga femily..makan masakan mak..best2.. xde bende y lebey best dari masakan mak.. mak xmasak pun xpe.. mak beli n hidangkan pun kire dh best..hihihi.. lauk penuh je 1 meja.. lain nga puasa kat hostel.. lauk beli kan..dapat 2 lauk dh hepy..tu pun 5ringgit dh.. hohohoho...tu kat kafe.. kalau kuar bazar..huh..10ringgit sehari..duit tu 1 hal. 1 hal lagi nk memilih punye la susah..nk makan ape.nk makan ape... mcm xterliur je makanan2 tu...bila usia makin meningkat kot.. dh xpkir bende2 mcm tu.. (ayat bajet)..hak3...


ni nk citer pasal sahur...hohoho.. lagi hiba kat hostel kalu time sahur.. adussss... aku ni kaki makan..maklum la kan..xkire waktu..org len pepagi tgk nasik mcm nk berperang je.. aku belasah je.. aku makan sahur lagi byk dari berbuke tau.. berbuke aku makn skit je nasik..(sangt la...;-)) ...kat hostel ni..tgk keadaan la..kekadang beli nasi masa berbuke tu..simpan sahur..kekdang tumpang rice cooker housemate kalau time dia tanak nasik..kalau x.. susu+cornflakes.. (kacip fatimah sekala sekali) :-( 

lauk sahur aku..boleh je mcm nie..hehhehe

tapi...kalu kat hostel..berubah jadi english style la gayanya..isk2..
kalau kat umah..lauk lebih berbuke tu..kalau xabis jgn risau..aku ade.. hahhahaa.. sahur tu ,kalau xhabis pun,luak la gakk..  kalau diikutkan aku suke suasana waktu sahur.. mmg nk bangun tu mcm..err..kalau la sahur kul7..hehhe.. tp best suasanan tu..xtau nk citer..aku suke...mcm2 ragam..nk2 time kecik2 dulu..time adik2 kecik.. sorang2 nk blh ke bangun..puas berperang.. turun2 dapur..ada smbung tdo ats tangga la.. ade y tgk nasik ase mcm musuh no1 dunia je..(aqilahviolet..hak3)..aku pun sama gak dulu... turun2 n duk atas kusi, mmg terus makan..xleh org tegur.. org suruh tmbh nasik,tmbh lauk pun ase..eeee...tu dulu la.. zaman2 sek rendah,menengah bawah..
aqilah .. hehehehhehehhehe

 dulu kat asrama sekolah lagi lah.. aku duk asrama setahun je masa sek men..hahaha..masa form3..pas2 lari balik..xtahn wok..3kali sehari histeria nga kucing100,, eeeww...bukan benci..tp aku mmg xleh nga beliau..geli+alergik nga bulu2 tu+takut pon ade.. bayangkan sedap2 tgh mkan..tetibe ase ade bende cuit2 paha kite.. adoiiiiii...aku dahlah pegang kucing pun xleh..dia lak pegang aku..cuit2 lagi paha aku..mnta makanan..mmg  drama hindustan la..aku bawak tray nasik tu,makan keliling dewan makan..nmpk kucing bgn cari tmpat len..seksa betol.. dah mcm tom and jerry je ase..hihihihi..tu blom yg duk tercongok depan kite ag..sedar,angkat pale tgk dh ade depan mata..mmg jatuh jantung aku.. xtau mcm mana aku leh hadapi setahun kat hostel tu.lupe plak..5tahun y lalu..eh citer kucing ke citer sahur ni??hhaha..nnti aku wat entry kucing la..
tom tu aku.. jerry tu kucing2 sedunia nie.. (except kucing abg jae ..hik3)

berbalik pada suasana kat asrama sekolah..mestilah kene ikut peraturan..hostel unvst ni xde nye peraturan2,bgn sahur kul baper.. kul4.30 ke kul4 pagi,xingt dh(byk bende aku xingt)..dengar la loceng asrama bunyi..mok gerak sahur.. kitaorg panggil makcik2 tukang masak untk ktaorg tu mok..(yakni mak/mama/ummi/mommy).. loceng tu mmg kuat gilerr..kalau xsedar tu..mmg keturunan badak sumbu la..so,turunlah kite ni terkedek2 p dewan makan..just sarung jubah n tudung,nga muke giler,ambx tray n beratur..mmg xramai mana y bertur sahur..tp mok pndai gok..time sahur ni la dia masak best2..ayam.. kalu sistem asrama..dlm sehari tu kita makan ayam/ikan.. kalu t/hari dh ayam,makan malam ikan la..begitu lah sebaliknya..sama gak masa sahur.. waktu sahur mok masak ayam..kirenya buke nga ikan..hahhaa..taktik nk tarik anak2 bgn sahur..budak2 ni bile dengar member2 gtau lauk ayam,terus bgn..tp ade gak la hari2 nye..makan ayam je sahur n berbuke..xde lah kejam mok tu, bagi lauk berbuke y xmenepati selera anak2 kan..kenangan2 dulu..at least aku tulis kat cnie..untuk mmperingati diri sndiri gak nnti kan..
kot2 ade y xkenal tray..hahha..tp tray aku plastik je dulu..kaler biru..

 y penting xkire aku berada dimana2..aku penah bersahur kat asrama sek,asrama unvst,umah tok sedare depan umah n coming soon kat mana2,,aku akan tetap homesick.. hahhahhaha...byk je ag nk citerr...tp dh lewat plak...type dari pas terawih ag..tp buat bende tu..bende nie..smbung2 skit2.. last2 dh kul12 lebey..huhuhu... nk citer moment best..aku n geng berbuke sekali..ala2 cuti2 soulmate ver ramadhan weekend ri tu..tp next entry la.. hehe.n citer hiba+best aku time nk mai hostel balik ri tu.. hahhaa.. esok2 lah sambung..kire ni citer sahur jelah dulu..haha nitezzzzzz.... salam !!..


btw...sebagai perkongsian ilmu..nk kongsi kelebihan bersahur..dari hadis2 nabi(ambx dari metro)..




Berikut adalah enam kelebihan bersahur di bulan Ramadhan.
  1. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : Bersahurlah kamu kerana sesungguhnya bersahur itu adalah berkat
  2. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : Hendaklah kamu Bersahur kamu kerana ia adalah makanan yang berkat
  3. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : Perbezaan antara puasa kita orang Islam dengan puasa ahli Kitab ialah kita makan sahur
  4. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : Memakan sahur itu boleh memberi kekuatan untuk berpuasa pada siang hari dan qailulah (tudir sekejap) pada siang hari (sebelum Zohor) boleh memberi kekuatan untuk qiamullail – hadis dari Ibnu Abbas
  5. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : Sesungguhnya Allah dan malaikat berselawat ke atas mereka yang bersahur – hadis dari Ibnu Umar
  6. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : Sentiasalah umatku itu dalam keadaan kebaikan selama mana mereka menyegerakan berbuka dan melambatkan sahur
  7. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud : Sahur itu berkat, oleh itu janganlah kamu meninggalkannya walau pun dengan meminum seteguk air kerana sesungguhnya Allah dan malaikat berselawat ke atas mereka yang bersahur.


just copy paste..hehehe.. sumber asal.. harian metro on9 .. tq..

No comments:

Pathetic

Our pathetic life.  or its just my pathetic life. Sadness. Embarassment. Its a repeated feeling. The same feeling. Same Ending. Without the ...